Motivace zaměstnanců se ubírá dvěma směry: buď personál ještě pevněji "zaháčkuje", nebo ho pobídne k vyšším výkonům. Úspěch firmy (lázní) totiž nezáleží jen na kvalitním spa manažerovi.

Pokud zaměstnanci sami necítí motivaci, je nutné zjistit příčinu a společně jí čelit. Pozornost by měla směřovat také k tomu, jak nikoho nedemotivovat. Stranou by ale neměli zůstávat ani zaměstnanci, kteří už motivováni jsou. Jedině tak se jejich motivace ještě zvýší.

ÚSPĚCH ZAČÍNÁ "DOLE"

Motivační systém odměn může pomoci i s výběrem správných zaměstnanců, který jinak vyžaduje hodně času a úsilí. A to se netýká pouze zaměstnanců pro lázeňství samotné, ale také těch "na personálním". Při volbě vhodné formy motivace je důležité zohlednit dosažené vzdělání. Ví zaměstnanec o svém oboru hodně, nebo se na stejnou úroveň dostane až za několik let?

VYBÍRAT JE Z ČEHO

V systému odměn neexistují v zásadě pevné hranice, ale všeobecně platí, že 10-30 procent základního platu má být variabilní a utvářet se flexibilně. Následující příklady ukazují, jak může systém motivačních odměn vypadat. Důležité je zůstat kreativní. A nezapomeňte, že "věci mají pouze takovou hodnotu, jakou jim lidé propůjčí". (Moliére).

1. Podíl z provizí

Dnes už není nijak neobvyklá provize ve výši 5-10 procent z prodeje. U kosmetiky je dokonce představitelné prolomení až 50procentní hranice. Obecně se doporučuje určit provizi podle ceny produktu a podle obchodní marže.

2. Peněžní prémie

Toto odměňování spočívá v nepravidelných finančních obnosech udělovaných nejčastěji ke zvláštním příležitostem, jako jsou narozeniny, firemní výročí, svátky apod. Ale pozor, tento způsob ne vždy přináší úspěch, protože výsledný efekt se rychle rozplyne.

3. Věcné prémie

Do této kategorie spadají odměny v podobě dárkových poukázek, vstupenek do kina nebo fitness centra či láhev exkluzivního vína. Takové akce přicházejí v úvahu například po dosažení dobrého obratu za určitý měsíc. Speciálním druhem věcné odměny může být losování o zapůjčení luxusního automobilu na víkend. Důležité je, aby se během měsíců věcné prémie neopakovaly. Obecně se věcné prémie cení více než peněžní, protože vzpomínka na nevšední zážitek se uchovává déle.

4. Motivační výlety

Už jste pomysleli na výlet s vašimi zaměstnanci? Nabídka výhodných letenek je v dnešní době poměrně široká, takže jednodenní cesta by neměla být velký problém. Pokud je organizace cesty organizačně nebo časově příliš náročná, může se podnik obrátit na specializovanou firmu. Cíl takové akce je jasný: utužit kolektiv, posílit motivaci a vybudovat silnou identifikaci zaměstnanců jak s firmou, tak s pracovním týmem. Není-li možné naplánovat delší cestu, stačí třeba zvláštní túra do okolí. Trendy jsou společné návštěvy zábavních parků.

5. Další vzdělávání

Tady se nevyplatí šetřit. Vhodné je konzultovat s odbornými vzdělávacími instituty o tom, jaké možnosti existují a jaká forma se hodí pro konkrétního zaměstnance. Další vzdělání je přínosem i pro podnik. Zaměstnanci se dostává tzv. dvojité odměny - vzdělání a vyhlídka na vyšší plat.

6. Podniková péče o staré zaměstnance

Vedle státních důchodů a sociálního pojištění se může také podnikové zajištění zaměstnance ve stáří chápat jako určitá forma motivace. I tady platí, že si podnik může nechat externě poradit, jaké způsoby takové péče existují.

7. Firemní vozy a jiné finanční nástroje

Máte mladé zaměstnance, kteří si sami nemohou dovolit vlastní vůz? Musí někteří z nich denně dojíždět ze vzdálených míst? V takových situacích se firemní vozy nabízejí jako ideální řešení. Nezapomeňte však na přesné definování pravidel a podmínek užívání, například řízení vozu třetí osobou.

-kom-

Zpracováno podle časopisu Spa Concept